به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی میهمان برنامه این هفته دست خط بود.
سوالات و پاسخهای مطرح شده در این برنامه به شرح ذیل است:
* بعنوان کسی که از سال ۶۱ وارد نیروی هوای ارتش شدید و بعد از انقلاب اسلامی، ولی اطلاعات جزئی هم از قبل و هم از بعد انقلاب دارید. الان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به قبل از انقلاب در چه وضعیتی است؟
قبل از انقلاب تجهیزات ما از سوی غرب تامین میشد و کلیه آموزشهای ما وابسته به غرب بود. کلیه پشتیبانی قطعات وابسته به بیرون از کشور بود. هر موقع قطع میشد، دیگر قطع بود! هر زمانی اراده میکردند ندهند، نمیدادند. بعد از انقلاب همان تجهیزات را داریم کما اینکه سه نوع هواپیما به تجهیزات قبلی افزوده شده است. هواپیمای نسل خوبی هستند. مثل سوخو ۲۴، میگ ۲۹ و S۷ که بعد از انقلاب خریداری شده و به جمع ناوگان هوایی پیوسته است.
*سوخو و میگ برای روس هاست؟
بله. دو نوع هواپیما هم در داخل ساختیم مانند صاعقه و کوثر! از نظر تجهیزاتی به آن ناوگان ما افزایش یافته است، اما مهمترین بخش آموزش است. ما نیروی انسانی خودمان را به صورت کامل، چه خلبان، چه فنی و سایر رستهها را در داخل آموزش انجام میدهیم؛ پشتیبانی ما در داخل انجام میشود. همه اینها را بخواهیم جمع کنیم نیروی هوایی ما الان بسیار مجهزتر، بهتر، با انگیزهتر و آمادهتر از قبل انقلاب است.
* گفته بودید ما به هر تهدیدی پاسخ قاطع میدهیم. توضیح بدهید که چه چیزی را تهدید محسوب میکنید و نسبت بدان عکس العمل نشان میدهید؟
بخش نظامی اینطور است، نه فقط نیروی هوایی، تهدید را این طور تعریف میکند خط قرمزی تحت عنوان مرز زمینی، مرز دریایی یا مرز هوایی داریم که معروف به خط ADIZ است. از آنجا به بعد، اگر فعالیت بیگانهای داشته باشیم که برای ما ناشناس باشد و یکسری پارامترها هم وجود دارد، مثلاً زاویه حمله به سمت کشور باشد، سرعت بالا باشد، ارتفاع اینطور باشد و غیره، بلافاصله در مقابل این تهدید اقدام میکنیم. همین الان به صورت شبانه روزی خلبانهای ما آماده هستند. لباس پوشیده هستند؛ با لباس جنگی و کلاه، چتر و ... پوشیده اند و در یک محلی معروف به آلرت نشسته اند.
*در یکی دو سال اخیر تهدیدی ایجاد شده که عکس العمل نشان بدهید؟
وجود داشته است. ما بارها پرواز کردهایم یا هشدار جواب داده و تهدید برگشته و کار به درگیری کشیده نشده یا ناشناس بوده و تهدید فرض شده است یا بدون اجازه وارد حریم هوایی ما شده و به دلایلی، اطلاعات کاملی ارائه ندادند و وارد شده بودند. البته با هماهنگیهایی که انجام شد همان بالا مجوز را گرفتند و عبور کردند.
*از چه کشوری بودند؟
از کشورهای غربی بودند. یا مثلا جریانی مثل ماجرای شرور عبدالمالک ریگی پیش میآید، ما یک کار عملیاتی انجام دادیم.
*آن هم کار بزرگی بود.
بله. هیچ کاری غیر از این کاری که نیروی هوایی انجام داد وجود نداشت.
*در واقع تبحر خاصی میخواهد که مکالمه بین خلبان جنگی و خلبان مسافربری انجام شود.
دستورالعمل دارد. ابتدا توصیه میکنند که برگردد و بنشیند و اگر توجه نکرد و هواپیما توجه نکرد، یک اقدام دیگری انجام میدهند و در نهایت چند تیر هوایی بدون اینکه به سمت هواپیما باشد، میزنند و در این مرحله تبعیت کرد.
*در این چند مورد در یکی دو سال اخیر، یکی را بیان کردید غربیها بودند؛ از آمریکاییها هم داشتیم؟
پیش میآید. در منطقه خلیج فارس پیش آمده که به سمت نقاطی که خط قرمز حرکت کنند هشدار داده میشود و هشدار توجه نشود، اسکرامبل بلند میشود، ولی کار به درگیری کشیده نشده است.
*هواپیماهایی که داخل کشور ساختیم چقر با نوع مشابه خودشان مثل میگ ۲۹ و هواپیماهای دیگری روسها یا امریکاییها ساختند، فاصله دارند؟
اینها کلاس دارند. کلاس سبک، نیمه سنگین، بمبافکن، شکاری، شکاری - بمب افکن، رهگیر و ... است که هر کدام در کلاس خودش به روز است. یعنی هواپیمایی که ما ساختیم جزو جنگندههای شکاری بمبافکن سبک است، در کلاس خودش به روز است، چون تقریبا شکل ظاهری هواپیماها مثل هم است. آن چه هواپیما را مجهز میکند بحث سیستم سلاح، رادار و اینهاست. در این مسئله هواپیماها به روز هستند.
*نکته دیگر این که گفته بودید یکی از پیچیدهترین قطعات هواپیمای کشور را یکی از شرکتهای دانش بنیان ساخته است.
بله.
*این قطعه چه قطعهای است و چطور ساختند؟ بچههای ایرانی فقط ساختند یا مشارکت داشتند؟
این یک قطعه الکترومکانیکی بسیار سنگین و حساس بود. به دلایلی اسم قطعه را عنوان نمیکنم. اگر این قطعه ایراد بیاورد خلبان باید هواپیما را ترک کند و بیرون بپرد؛ یعنی اینقدر حساس است. قطعه بسیار سنگینی است و میتوان گفت هم ردیف موتور است. این را از بیرون تهیه میکردیم. سالها به یک شرکت فنی دادیم و روی این کار کردند. ۶-۵ سال بطول انجامید. در نهایت به نتیجه رسید و الان روی هواپیما سوار کردیم. بیش از ۵۰-۴۰ سورتی پرواز هم با آن انجام دادیم. خرید را از خارج قطع کردیم.
*چقدر در این زمینه صرفه جویی میشود؟
ما تقریباً هرکدامش را ۱۰ میلیون دلار میخریدیم. بله. الان خیلی کمتر است. عدد کمتر از یک دهم است.
*موفقیت بزرگی است.
بله.
*بخاطر مسائل امنیتی بیان نمیکنید چه قطعهای و چه شرکتی است؟
بله.
*چون ممکن است سوءاستفاده کردند.
به هر حال اینها دانشمندان ما هستند یا خلبانهای که گفتید رزمندههای ما هستند و جان اینها برای ما اهمیت دارد. دشمن هم دشمن نامردی است.
*نکته بعدی درباره شبیهساز است. گفته بودید شبیهسازی ۹۰ درصد هواپیماها را در اختیار دارید و این صرفهجویی ارزی بالایی است.
بله. در بحث شبیهساز کاملاً خودکفا هستیم. همه هواپیماهای خود را مجهز به شبیه ساز کردیم. شبیهساز هم بسیار مهم است. شبیهساز از خود هواپیما هم مهمتر است.
*به چه دلیل؟
به این دلیل که شما میخواهید شاگردی را روی هوا آموزش بدهید، یک ساعت فرصت دارید و هواپیما هزینه بالایی دارد، ریسک بالایی دارد. آن بالا در دو کابین مجزا نشسته اید و در شرایط پرواز سخت میخواهید چند مورد را به این شاگرد آموزش بدهید. شبیه ساز عین هواپیما عمل میکند. وقتی داخل شبیه ساز بیایید روی زمین هستیم، ریسک کمتری دارد، هزینه کمتر است، پرواز به آن سنگینی انجام نمیدهیم و براحتی میتوانیم برای شاگرد وقت بگذاریم. به جای یک ساعت دو ساعت وقت بگذاریم.
*گفته بودید شبیه ساز پیتریف در آینده ...
این یکی از هواپیماهایی است که بیان کردیم در آینده شبیهساز آن ساخته میشود.
*یعنی به نتیجه میرسد؟
۱۰۰ درصد.
*تا چه زمانی؟
سال آینده ان شاالله آماده میشود.
*گفته بودید در شب شهادت سردار سلیمانی ما تا لحظه جنگ پیش رفتیم.
آن شب تقریباً آماده یک جنگ واقعی بودیم.
*بعد از شهادت؟
بله. آن شبی که پایگاه عین الاسد توسط برادران سپاه زده شد.
*پس یک هفته بعد از شهادت بود.
بله. این که بیان میکنم شب شهادت منظور شبی است که به درگیری نزدیک شدیم. منظور همان شب است. به درگیری نزدیک شدیم. در منطقه خلیج فارس تعدادی از هواپیماهای دشمن را داشتیم. پایگاههای جنوب کشور آماده بودند. چند فروند هواپیماها بلند شدند و در هوا بودند که اگر تعرضی باشد، مقابله کنند. کاملاً شرایط جنگی برای خودمان ایجاد کردیم.
چون منتظر بودیم دشمن پاسخ بدهد که اگر پاسخ میداد آماده پاسخگویی بودیم.
*آنها هواپیماهایشان را بلند کردند.
هواپیماها بلند شدند، ولی در منطقه ما نبود. در خارج از مرز ما بود و ما هم در منطقه خودمان پرواز میکردیم.
*خیلی سوال میکنند که ما واقعاً قدرت تقابل داریم؟
در درگیری هوایی، خلبانان ما آن شب از من ماموریت میخواستند. از این موضوع ناراحت بودند و میخواستند یک کاری انجام دهند. در درگیری ما به عِده و عُده نگاه نمیکنیم. ما طرحهایی داریم که ابتکاری است و میتوانیم به دشمن ضربه کاری بزنیم.
*مختص خود ماست؟
بله.
*گفته بودید مراوده و رفاقت خاصی بین حاج قاسم سلیمانی و خلبانهای نیروی هوایی بوده است.
بله. حاج قاسم خیلی با خلبانهای ما مراوده داشت و کار انجام میدادند و ایشان هم رابطه دوستانهای با خلبانها برقرار کرده بود. یکی از آنها در حادثه ۷۰۷ در فرودگاه فتح سانحه داشتیم، حاج قاسم بسیار متاثر شد. برای شهید قجاوند خیی متاثر بودند و در مراسم ایشان شرکت کرد و اشاره داشت ایشان بابائی دوم نیروی هوایی بود.
بخشی را که فرمان مقام معظم رهبری بود که نیروهای شرور داعش نباید نزدیکتر از ۵۰-۴۰ کیلومتری مرز ما شوند، ما در آنجا موثر عمل کردیم و مواضع داعش را بمباران کردیم.
*در این مانور اخیر که با عنوان ذالفقار ۹۹ چهار نیروی ارتش عمل کردند، چه دستاوردهایی داشتید؟ چه کارهایی را انجام دادید که قبلاً انجام نشده بود؟
ما در سالی که فشار حداکثری به سلاح به زعم آنها وجود داشت دو برابر رزمایشهای ما افزایش یافت. رزمایش به معنای تدارکات و پشتیبانی و تمرین و آموزش است. رزمایش ذوالفقار هم یکی از این رزمایشها بود که ما هم با پهپاد و هم با هواپیمای با سرنشین سریالهایی که برای ما پیشبینی شده بود را کامل اجرا کردیم.
*امسال ۵ رزمایش داشتید.
بله، تا الان ۵ رزمایش شرکت کردیم و ۲ رزمایش هم تا پایان سال خواهیم داشت.
*گفته بودید هواپیمای بدون سرنشین ابابیل ۳ و کرار، کابوس ناوهای هواپیمابر آمریکایی است.
ما الان هم در منطقه خلیج فارس، دریای عمان پهپادهای ما میپرند. پهپاد را مجهز به بمب ۵۰۰ پوندی که هواپیمای باسرنشین حمل میکند، کردیم. پهپاد را مجهز به این بمب کردیم.
این بمب سر جنگی بسیار زیادی دارد. قدرت تخریب بالایی دارد. همان بمبی است که هواپیمای باسرنشین حمل میکند. سوار کردن این بر روی پرنده بدون سرنشین کار بزرگی است.
*ما به لحظه از ناوهای آمریکایی اطلاعات داریم؟!
ما تمام تحرکات منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به لحظه رصد میکنیم.
*آمریکاییها از این پیشرفتهای ما و از این تجهیزات ما مطلع هستند؟
آنها هم قطعاً ما را رصد میکنند و از توان و قدرت ما مطلع هستند. من فکر میکنم دشمن اگر قدرت ما را نمیدانست شاید سالها قبل حمله میکرد. به هر حال این توان را میشناسد و مطلع است.
*گفته بودید موشک فکور ۹۰ را باید نمونه ایرانی موشک فونیک دانست.
بله. موشک هوا به هوای دوربرد ساخت صنایع داخلی است. رویکرد ما روی موشکهای دوربرد است. الان ساخت صنایع داخلی است. هم هوا به هوا و هم هوا به زمین و هم هوا به سطح است و همه را ساختهایم. الان هواپیماها مجهز به این سلاحها هستند.
*الان موشکهایی که روی هواپیماهای جنگی میگذاریم نسبت به قبل متفاوتتر و پیشرفتهتر است.
بله؛ موشک فکور، قادر، نصر و ... ساخت صنایع داخل ما هستند. نیازی نیست به کشوری التماس کنیم و آنها در مجلسشان تصویب کنند که آیا به ما بدهند یا خیر. در داخل کشور این را تولید میکنیم. این یک مولفه بسیار اثرگذار است و نمیتوان از این چشم پوشی کرد. خوشبختانه در پهپاد بویژه پهپاد رزمی در خط مقدم حرکت میکنیم و عقبتر از دنیا به هیچ وجه نیستیم و یک جاهایی هم کارهای ابتکاری و نویی انجام میدهیم. در همه سطوح اعم از نیروی هوایی و هم سایر نیروها این وجود دارد. صنایع پهپادی در کشور به بلوغ کامل رسیده است. اخیراً هم رزمایش پهپادی در سمنان داشتیم و صداوسیما هم بخوبی پوشش داد، شاهد بودیم انواع و اقسام پهپادها با ماموریتهای متعدد و ابتکاری وجود داشت.
*الان کار جدیدی در دست ساخت نیست؟
ساخت انبوه جنگنده «کوثر» همچنان ادامه دارد. این که تعداد بیشتری ساخته شود در صنایع هوایی ما ادامه دارد. ما در نیروی هوایی پهپادهای دیگری را تا پایان سال به خدمت خواهیم گرفت که یکی قابل توجه باشد و کار بسیار جدیدی است که ان شاالله رونمایی میشود.
*این چیست؟
«کمان ۲۲» که یک پهپاد غول پیکر است و توان حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله جنگی را دارد که قابلیت بسیار بالایی است.
*برای چه زمانی رونمایی میشود؟
ان شاالله به امید خدا در مراحل نهایی کار است و دنبال این هستیم تا پایان بهمن رونمایی کنیم.
*الان چقدر دانشجوی خلبانی داریم؟ در دانشگاه شهید ستاری هستند؟
بله.
*ما فقط یک دانشگاه خلبانی داریم که دانشگاه شهید ستاری است؟
بله. در هوانوردی دانشگاه شهید ستاری هم متولی آموزش خلبان با سرنشین و هم متولی آموزش خلبان بدون سرنشین برای کل نیروهای ارتش هستیم. کلیه خلبانهای پهپاد در دانشگاه شهید ستاری آموزش میبینند و بین نیروهای مختلف توزیع میکنیم. به اندازه نیاز خودمان جذب میکنیم و الان کلیه نیاز ما در دانشگاه شهید ستاری تامین میشود البته با برخی از کشورهای دوست تبادل دانشجو داریم.
*از چه کشورهایی به دانشگاه ما میآیند؟
ما با پاکستان و چین این تبادل را داریم.
*دانشجویان ما به چین و پاکستان میروند؟
بله.
*شما هم در پاکستان دوره دیده اید.
بله. سال ۶۱ که استخدام شدیم، ۶۰ نفر بودیم لذا بورسیهای را از پاکستان و هند در آن زمان خریدند. ما قرار بود به هند اعزام شویم. همان زمان خانم گاندی را در هند ترور کردند؛ همزمان با رفتن ما شد. آنجا یک مقدار شرایط داخل کشورشان آنها بهم خورد و رفتن ما به هند کنسل شد و ما به پاکستان رفتیم. سال ۶۵ برگشتیم و بعد از برگشت هم یک پروژهای که شهید بابائی تعریف کردند ما را برای اولین بار مستقیم به هواپیمای F۱۴ اختصاص دادند. دو سال پایان جنگ را من در هواپیمای F۱۴ ماموریتهای جنگی در خلیج فارس در جوار اساتید انجام میدادم.
*نکتهای که شاید برای مردم جالب باشد، این است که آشیانه جمهوری اسلامی در اختیار شماست و خلبانهای مقامات کشور همگی بچههای نیروی هوایی هستند. از قبل انقلاب این طور بوده یا بعد از انقلاب این چنین شد؟
قبل انقلاب را خیلی مطلع نیستم، احتمالاً قبل از انقلاب هم اینچنین بوده است، اما میدانم بعد انقلاب آشیانه جمهوری اسلامی ایران یک ماموریت بسیار حساسی را دارد که افتخار داریم در خدمت فرمانده خودمان، مقام معظم رهبری، باشیم که هر وقت سفر دارند، در خدمت ایشان هستیم. بچهها با انگیزه و علاقه زیادی در آشیانه خدمت میکنند و این خدمت را انجام دهند جزو افتخارات خود میدانند. علاوه بر آن، کلیه مقامات سه قوه بحث ترابری و سفرهایشان از طریق آشیانه انجام میشود. سفرهای خارج و داخل وزرا توسط آشیانه انجام میشود. نیروهای آشیانه، هم فنی و هم خلبان توسط نیروی هوایی تامین میشود و مدیریتش با نیروی هوایی است.
*متغیر یا ثابت هستند؟ مثلا برای حضرت آقا خلبان ثابت دارید؟
خلبانها در آشیانه ثابت هستند، یعنی وقتی خلبان در آشیانه وارد شد از همانجا پروازها را انجام میدهد و تمریناتشان را انجام میدهند و همانجا هم هستند، ولی بستگی دارد چطور برنامهریزی انجام شود.
*چند نفر هستند؟
بله چند نفر هستند که این کار را انجام میدهند.
*هواپیماهایی که در اختیار دارید جدیداً نو شده است.
اینها الان نو شده است و هواپیما به روز است و هواپیمای قدیمی از رده خارج شدند یا به نیروی هوایی در مسیر ترابری برگشتند.
*یکی شاهین بود که آن زمان خبرنگار بودیم با این برخی مسیرها را میرفتیم که واقعا از رده خارج بود.
بله، آن هواپیمای ۷۰۷ بود. آنها هم به روز بودند، اما موتورهایشان به نحوی بود که در فرودگاهها اجازه نشست و برخاست داده نمیشد و صدای این زیاد بود. استانداردهای لازم روز را نداشتند. الان به روز شده است. کاملا هواپیمای روز دنیا را در اختیار داریم.
*یکی از کارهایی که خیلی مردم ندادند، این است که در بحرانها حضور دارید. زلزله و سیل دو سال پیش، چه در قالب هوانیروز و چه نیروی هوایی مسئولیت سنگینی را برعهده دارید.
بله؛ ما یک ناوگان خیلی خوبی در اختیار داریم. مثلاً ناوگان هوایی ۷۴۷ ما منحصر به فرد است. ۸۰-۷۰ تن بار را از هر نقطهای در ایران در عرض دو ساعت به نقطهای دیگر را میرساند. چنین ظرفیتی را بخواهید زمینی حمل کنید، زمان زیادی نیاز دارد، آن هم در منطقه بحرانی که نیاز به یکسری ملزومات اولیه دارند. به همین دلیل بسیار موثر است وقتی ناوگان وارد میشود، مثلا در سیل گلستان یا سیل خوزستان، لرستان، سیستان وبلوچستان در روزهای عید نوروز بود و برخی از بچههای ما به تناسب این روزها در تعطیلات عید بودند. وقتی این اتفاق افتاد بلافاصله خودشان برگشتند و بخش عظیمی از ترابری نیازمندیهای حادثهدیدگان را در شهرهای مختلف از هلال احمر، کمکهای مردمی و ... انجام دادیم.
یا مثلا در گلستان مشکلی بود که لایروب میخواستند تا مسیر سیر را لابروبی کنند تا سیل به سمت مناطق مسکونی پیشرفت نکند. این دستگاه لایروب در آبادان بود. با هواپیمای ۳۳۰ این امکان را داشتیم که این دستگاه را منتقل کنیم و این امکان تنها در نیروی هوایی وجود دارد. اگر زمینی میخواستیم این دستگاه را منتقل کنیم بیش از یک ماه طول میکشید. این دستگاه را به گرگان بردیم و مورد بهرهبرداری قرار دادند و بحث پیشروی سیل را جلوگیری کردند. این مسائل معمولاً دیده نمیشود و کمتر به آنها پرداخته میشود. بیشتر کمکهایی که در صحنه رویداد انجام میشود را بیان میکنند، ولی پشت صحنه این مسائل وجود دارد و این اقدامات انجام میشود. جزو وظایفمان خدمت به مردم را لحاظ کردهایم و این متعلق به مردم است.
*گفته بودید کارشناسان و متخصصان طبق رزمی در حال مطالعه روی کرونا هستند.
بله. بخش نظامی در این مواقع صرفاً به عنوان رویداد اجتماعی به مسئله نگاه نمیکند. ما بعنوان یک تهدید نظامی هم بدان نگاه میکنیم. فرض میکنیم یک حمله بیولوژیکی است. این جزو کارهای ما است. ضمن اینکه یکسری مطالعات روی این انجام میدهند که چطور شکل گرفته و چطور توسعه یافته است و منشا آن کجاست، به مردم هم کمکرسانی میکنیم. یکی از بیمارستانهای ما در شرق تهران، بیمارستان بعثت در اختیار پذیرش بیماران کرونایی قرار گرفته است. تاکنون بیش از ۵۰ هزار را پذیرش کردهایم.
*امیر؛ رتبه نیروی هوایی جمهوری اسلامی در منطقه و بین الملل چطور است؟
واقعا عرض میکنم که ما یکی از پیشرفتهترین کشورها در سطح نیروی هوایی هستیم. در منطقه هم که معتقدم در بخش اول هستیم.
*رتبه ما در منطقه اول است؟
بله. در دنیا هم چند کشوری هستند که مولد تجهیزات هوایی هستند و جزو ابرقدرتهای این موضوع به حساب میآیند و مابقی از قدرت و توان خوبی برخوردار هستند. ۶-۵ کشور داریم که مولد این کار هستند و اگر این کشورها را در نظر نگیریم ما جزو ۱۰ کشور اول در دنیا هستیم.
*در نیروی هوایی عرصه بین الملل جزو ده نفر اول هستیم و در منطقه اول هستیم.
بله.
*در منطقه کدام نیروی هوایی و کدام کشور است که میتواند تنه به تنه ما بزند؟
من نیروی هوایی ترکیه را خوب میبینم، پاکستان از یک جهاتی خوب است، کشورهای حوزه خلیج فارس هم تجهیزات خوبی خریداری میکنند، اما ضعفهای عمدهای در سایر بخشها دارند.
*کشورهای حاشیه خلیج فارس تجهیزات آمریکایی میگیرند؟
بله.
*یعنی نقطه قوت آنها فقط در خریداری است!
بله. مولفههای دیگر را ندارند. کاملاً وابسته هستند.
*خب برسیم به اینجا که چطور آقای نصیرزاده مرداد ۹۷ از آقا برای فرماندهی حکم گرفتند؟
در نیروی هوایی چند سالی بود که در هیئت رئیسه بودم، ۸ سالی معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی بودم و یک سالی جانشین نیرو بودم و قبل از آن هم معاون اطلاعات بودم. با امیر موسوی فرمانده کل ارتش کار کرده بودیم، پیشنهاد فرمانده کل ارتش بود، حالا اینکه ایشان در من چه ویژگیهایی دیدند باید از ایشان پرسید. ولی پیشنهاد ایشان و موافقت مقام معظم رهبری بود. من وظیفه خود را انجام میدهم.
*با حضرت آقا دیداری داشتید؟
بله. معمولاً سالی یکبار یا دو بار برابر برنامه ریزی که انجام میشود ما دیدار خصوصی داریم. یکبار هم ۱۹ بهمن به همراه کارکنان خدمت ایشان مشرف میشویم. دیدارهای خصوصی که یک ویژگیهای خاصی دارد و قابل توصیف نیست. دیدار اول من استرس زیادی داشت که گزارش میدهم، چطور باشد یا آقا سوالاتی بیان کردند چطور پاسخ بدهم. واقعاً استرس داشتم و ضربان قلب من بالای ۱۰۰ بود، ولی به محض اینکه به محضر ایشان مشرف شدم، آقا احوالپرسی با ما کردند و از زندگی خصوصی من پرسیدند، کاملا آرام شدم و استرس من از بین رفت و فضای معنوی و صمیمی بسیار خوبی ایجاد شد. به نحوی بود که من ۴۵ دقیقه گزارش میدادیم دوست داشتم ادامه دهم. نزدیک اذان بود و دوست داشتم این فرصت باشد تا ادامه بدهم.
بعد آقا توصیههایی داشتند که اشراف بسیار خوبی روی مسائل داشتند. به گونهای که گمان میشد سالهای سال در نیروی هوایی فرماندهی کردهاند. از لحاظ تخصصی، از لحاظ فنی، از لحاظ شناخت زوایای مختلف کار نیروی هوایی اشراف کامل داشتند و توصیههایی بیان کردند و این توصیهها را جمعبندی میکنیم و برنامه اجرایی قرار میدهیم.
*توصیهها چه بود؟
مهمترین توصیه حضرت آقا همواره این است که به بحث قطعهسازی و خودکفایی تاکید دارند، به بحث تربیت نیروی اسنانی تاکید دارند، تربیت مدیران جوان را توصیه جدی دارند، بحثهای تاکتیکی و فنی که معمولاً تبدیل به برنامههای اجرایی میشود.
*درباره زندگی خصوصی شما رهبری چه چیزی پرسیدند؟
آقا از من بپرسیدند اهل کجا هستم و به ترکی با من صحبت کردند.
*شما هم به ترکی صحبت کردید؟
نخیر. من جسارت نکردم و رسمی صحبت کردم. (میخندد)
*در فرماندهان نیروی هوایی بعد از انقلاب - هر چند همه جایگاه ویژهای دارند و زحمت کشیدند –، اما کدام یک جایگاه ویژه تری دارند؟ چه کارهای ماندگارتری انجام دادند؟
مثلا بخواهم ویژگیهای هر یک را بیان کنم، امیر صدیق که اخیراً در اثر کرونا فوت کردند، در دوران دفاع مقدس مدیریت نیروی هوایی را برعهده داشتند که بسیار کار سخت و مسئولیت سنگینی بود. از شهید ستاری بگویم که ایشان تفکر راهبردی داشتند. بنیانها و زیرساختهای خوب بلندمدت را در نیروی هوایی ایجاد کردند. همچنین درباره امیر بقائی صحبت کنم از قهرمانان دفاع مقدس هستند و توسعههای خاص خودشان را در نیروی هوایی انجام دادند. به همین شکل هر یک ویژگیهای خاص خود را دارند و همه تلاش کردند بخشی از کار را پیش ببرند.
*بدیل شما در سپاه پاسداران چه کسی است؟
سردار حاجی زاده.
*ارتباطی با ایشان وجود دارد؟
ارتباط گرم و صمیمی داریم و از تجربیات همدیگر استفاده میکنیم و در واقع مکمل یکدیگر هستیم.